Lana Karat -




2012-02-14

Alla hjärtans dag

Glad alla hjärtans dag! Go spread some lovin' today. Jag är äntligen friskare men stannar ändå hemma då jag inte kommer att få mer gjort i skolan än här. Min pojkvän kommer över lite senare, hans tentor är över och därmed även rädslan för att bli smittad. Vi ska bara hänga och vara precis lika romantiska som vi alltid brukar vara. Dagen till ära bjuder jag på två videos från 2010 för att illustrera vår romantik.


Explanation: Här är vi i hotellrummet efter en hel dags turistande i Paris. Jasmin ligger utmattad medan jag är på mitt gå-någon-på-nerverna-humör. Efter att han sagt åt mig att hålla käften och jag sjungit säg inte håll käften till din tjej ett bra tag (ja, jag gör egna låtar av precis allt) tar jag till med mitt hemliga vapen - fötterna som är svarta, smutsiga och fulla med blåsor efter en hel dag i mina svarta ballerinaskor som färgar av sig (annars gillar han faktiskt mina fötter).


Explanation: Sarajevo, Vilsonovo. Fråga mig inte vad fan vi gör, men jag failar hårt i vilket fall som helst.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så fint par. Vad tycker du om att Ines är på din pojkvän så mycket? Inte för att snoka.

2012-02-14 @ 19:53:44
Postat av: Lana

anonym: Tack men hahah come on? Hon är som en fem år yngre lillasyster för honom som känt honom forever. Then don't :)

2012-02-14 @ 21:48:30
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: ems

Hej Lana :) gillar din blogg, du är en inspiration för mig! jag funderar på att plugga till arkitekt precis som du och nu undrar jag hur du kom in på din skola? och vilken skola läser du på? är utbilningen så rolig som du föreställt dig? Hade bäst!

2012-02-15 @ 11:38:13
Postat av: ems

just ja Lana jag glömde fråga ifall du gjorde arkitektprovet? =) också undrar jag ifall du kanske vill visa några skisser som du gjort? =) jag är osäker på hur pass duktig jag själv är och om jag har någon chans att komma in överhuvetaget.

2012-02-15 @ 11:59:11
Postat av: Melisa

Ditt skratt är så fint! Det smittar av sig haha!

2012-02-15 @ 12:15:33
Postat av: Lana

ems: Åh tack så mycket, blir verkligen glad när jag kan inspirera någon!

Jag går arkitektprogrammet på KTH här i Stockholm och kom in genom mina betyg, jag gjorde alltså inte arkitektprovet. Har skrivit om allt här, även min egen upplevelse hittills: http://lanakarat.blogg.se/2011/october/arkitektutbildningen.html

Teckningar och sådant som jag har fotat har jag förmodligen redan lagt upp i arkitekturkategorin, men skisser är skisser och de är oftast personliga, alla har sin egen stil när man skissar. Jag tycker absolut inte att du ska jämföra, än mindre avgöra hur duktig du själv är genom att jämföra med mina skisser. Never do that! De finns de som känner att de är sämre på att teckna och de finns de som är jätteduktiga, men alla är ändå här och hur bra ens arbete är avgörs inte på det, för arkitektur handlar om så mycket mer än att rita. Så om du vill plugga arkitektur ska du kämpa för det oavsett hur bra du tycker att du skissar!



Melisa: Haha jag tycker att jag låter som en psykopat i första videon, men så länge det smittar av sig är det bra, så tack!



Anonym vars kommentar inte accepterades:

Jag vet inte vad ditt problem är men ingen av oss har ett problem med något av det. Tycker inte att det är några konstigheter.

2012-02-15 @ 13:10:16
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: A

Cao Lana. Jag undrara hos vem du brukar vara när du e i Sarajevo ? Alltså sova över =) Hur funderar du över framtiden vad gäller Bosnien , ska du ha ett hus i Banja Luka där du åker ner med dina framtida barn och man eller funderar du på att inte alls åka ner med de osv ?

2012-02-15 @ 14:49:39
Postat av: Lana

A: Jag brukar vara hos mina kusiner, eller egentligen är det mammas kusin, men jag ser hennes barn som mina kusiner. Förra året bodde jag också hos min pojkvän ett tag, han har en lägenhet i Sarajevo.

Vi har en lägenhet i BL som jag och Dennis kommer att ärva, dvs om den inte blir såld eller något innan dess. Jag har faktiskt inte funderat över det men jag tvivlar starkt på att jag kommer spendera mycket tid i BL med mina barn om det fortsätter att se ut som det gör nu. Har varken nära familj eller vänner där. Självklart kommer jag ta dem dit för att visa var jag är född, och självklart tänker jag ta dem till Bosnien oavsett om min framtida man är bosnisk eller inte, men för en längre vistelse föredrar jag Sarajevo, tyvärr finns det mer som lockar där när det kommer till det sociala livet.

2012-02-15 @ 16:07:27
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skulle videobloggar vara något för dig?

2012-02-15 @ 16:56:26
Postat av: A

Aha ok ! Det är tråkigt allt det där. Men så länge man har något att ärva där nere , tycker jag man ska göra det.För jag tycker inte man ska glömma bort sin stad osv , det e bara jävligt sorgligt oavsett omständigheter. Alla kan inte heller bo i Sarajevo , tror Sarajlije vill ha kvar sin egna stad också och inte att det blir så att om 10 år så kommer alla andra städer vara tomma på grund av att folk tänker ''Jag drar till Sarajevo istället , har inget kvar i denna stad''. Jag förstår din poäng där i alla fall men jag hade aldrig kunnat sluta eller inte åka så mcket till staden jag kommer ifrån som vissa gör , nu menar jag inte dig självklart. Men interessant att höra vad du tycker ! Får jag fråga vart i Sarajevo du brukar bo , vilket område ? =)

2012-02-15 @ 17:16:33
Postat av: Lana

anonym: Att prata om min dag eller åsikter själv framför kameran - nej. Inte för att jag har problem att prata i en kamera, jag skickar till och med video-mms där jag sjunger, men det klassiska videobloggandet känns lite för fånigt. Att filma situationer tillsammans med någon annan vid mig - ja, det brukar jag faktiskt göra, men jag publicerar det nästan aldrig.



A: Jag håller med om att man inte ska glömma vart man är ifrån, och tro mig jag är väldigt kluven när det kommer till BL. En del av mig vill bara att vi ska byta lägenheten till en i Sarajevo eftersom jag har mer att göra där, en annan del vill absolut inte ge upp det sista vi har där för att jag tycker att staden med sin natur är vackrare än Sarajevo och betyder mer för mig känslomässigt, och skulle vi alla från BL ge upp våra bostäder skulle dem som ville ha oss därifrån få precis som de vill. Å andra sidan har de redan fått bort oss därifrån, och frågan är om man verkligen ska ha kvar sin lägenhet, trots att man inte trivs särskilt mycket där och trots att man inte spenderar mer än några dagar där - bara för att inte låta dem få som de vill. Jag har släkt i Sarajevo, alla mina vänner åker till Sarajevo och jag har lärt känna staden och trivs där. Jag önskar med hela hjärtat att jag hade allt det i BL men jag har det inte och jag kan inget annat än att acceptera att det är så. För mig är BL alltid Bosnien, men det är väldigt svårt att blunda och ignorera människorna som bor där nu som kallar staden för Republika Srpskas huvudstad och är största nationalisterna, som inte vill se oss där. Förjävligt att det är så, men det är alltid förjävligt med krig.



Sorry, nu blev det lite långt men det finns alltid mycket att diskutera och säga, och nu fick du läsa vad jag tycker och tänker om saken. Och det där med "Sarajlije vill ha kvar sin stad" tycker jag bara är fånigt, tänk om man sa "nej tyvärr men ingen får flytta till Stockholm för stockholmare vill ha kvar sin stad". En huvudstad får räkna med att expandera (för Sarajevo skulle det dessutom vara bra med extra pengar) vi lever i en sådan värld där folk överallt flyttar till de större städerna. Det är inte direkt som att det pågår en massinvandring till Sarajevo där alla sarajlije kommer att bli utrotade, haha, eller att dem som flyttar dit kastar ut dem och tar deras bostäder ifrån dem... Befolkningen ökar så jag tror inte det är risk att alla andra städer kommer att stå tomma, jag tror däremot att det, precis som i alla andra länder, kommer att flytta fler från landsbygden till staden.



Brukar bo i Ciglane :)

2012-02-15 @ 21:02:48
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: A

Åter igen intressanta tankar haha , som du säger finns mycket att diskutera. Jag har full förståelse för din situation. Jag kommer ifrån Sarajevo , mina föräldrar e födda där osv , har hela mitt liv där men jag måste tyvärr påpeka att jag och även många andra börjar känna oss typ utrotade av massa folk , du vet säkert inte hur Sarajevo såg ut innan kriget men dina föräldrar vet , nu står hus på hus typ för att övermycket folk kommer till Sarajevo för att bygga hus. Min föräldrar till exempel säger "Sarajevo nije kao sto je bilo" Missuppfatta mig inte , alla har rätt att bo vart de vill men ALLA kan inte bo i Sarajevo , Sarajevo e trots allt inte Bosnien utan bara Bosniens huvudstad. Det e just det jag vill förmedla att det hade varit ett helvete om det om tex om 10 år skulle bli så att andra städer stod tomma pga att övermycket folk flyttar till Sarajevo. Jag som Sarajka vill skapa en framtid för mina barn , vill inte att ska stå där utan något för att staden tagits över av andra.

2012-02-15 @ 21:50:22
Postat av: Lana

anonym vars kommentar inte accepterades: Hahaha åh.. det enda som är synd är att du hänger på min pojkväns wall och läser alla logginlägg och kommentarer. Det du refererar till kallas för ironi lilla vän. Sluta upp med hatet nu och sluta kommentera om dumheter, inte okej att dra in andra så jag tänker varken acceptera eller svara mer.

2012-02-15 @ 21:51:18
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: A

Och en till sak , man ska inte ge upp ! Man ska visa serberna elr vem det nu kan vara ATT DET E DIN STAD ! Många bosnier gör fel där genom att inte gör vad de vill och säga cad de tycker , drf tror serberna att de kan göra som man vill !

2012-02-15 @ 21:55:44
Postat av: Lana

A: Nu har jag själv inte flyttat eller bott i Sarajevo men undrar lite, hur kan man känna sig "utrotad"? Har ni börjat försvinna? Eller handlar det om att ni känner er hotade på något sätt? Sarajevo naravno nije kao sto je nekad bilo, i ne moze biti eftersom det varit ett krig där som satt djupa spår och den politiska och ekonomiska, situationen är fortfarande dålig, naravno da nece biti sto je nekad bilo. Många sarajlije har också lämnat staden i och med kriget. Men även om det inte hade varit krig hade folk flyttat dit just för att det är en huvudstad, städer växer oftast oavsett. Jag tycker att det här är intressant för jag tror ofta att det handlar om att bosnier tyvärr inte tål andra bosnier, man vill alltid ha "sina egna" vid sig. Så är det över hela balkan, om inte från samma land så från samma stad, om inte från samma stad så iz grada <-> utanför grad. Alla kallar alla för seljaci hela tiden (och ja, jag tycker tyvärr att BL är full av dem) och det är också just "seljaci" som många sarajlije klagar på flyttar dit, för det är inte första gången jag hör någon säga det du säger. Och ja, jag förstår att man kan störa sig på primitiva, ociviliserade människor (det är dem jag ser som seljaci, inte bokstavligen människor iz sela) men vad jag inte kan förstå är hur man kan störa sig på att människor precis som du och din familj flyttar dit för att de tycker om staden. Klart att ALLA i Bosnien inte kommer att bo i Sarajevo, hur troligt låter det ens? Städer kommer inte att stå tomma, och hur ska staden tas över av andra om inte alla sarajlije flyttar därifrån först? Det känns som en lite överdriven bild. Jag tror att Bosnien hade mått bättre av om folk var lite mer välkomnande mot andra istället för den här "mi samo hocemo svoje"-attityden, och nu menar jag inte att det är vad din familj har, men jag tror det är mycket så i Bosnien i allmänhet.



Håller med om att man inte ska ge upp, men lite svårt att se vad man själv kan göra med den fucked up politiken som är där. Skulle jag gå och leka kaxig och säga vad jag tycker skulle jag eller någon i familj lätt kunna få stryk och jag hade inte fått ett dugg hjälp av polisen i BL, det är inte Sverige där alla har samma rätt och yttrandefrihet, tyvärr... Det är ett under att vi alla ens fick tillbaka rättigheterna till våra bostäder där.

2012-02-15 @ 22:25:13
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: A

Håller med mycket där så har inte mycket mer att diskutera hehe =)Med utrotad menar jag inte direkt så men ja svårt för dig att förstå som inte kommer därifrån , det finns mycket nu som jag inte orkar ta upp. Sedan det med hur man kan störa sig på någon som flyttar dit precis som min familj som gillar staden , vet ey hur du menar men om du menar Sarajevo , som jag redan påpekat kommer jag därifrån , mina föräldrar e födda där , jag e född där , min morfar osv osv osv så vi har inte flyttat dit för vi tycker om den , DET E MIN HEMSTAD. Sen e det självklart att alla har rätt att bo vart de vill men tycker det har blivit överdrivet det här med att ALLA helt plötsligt ska bo i Sarajevo , hur kan man älska en annan stad mer än sin egna ? Sedan något jag stör mig jävligt mycket på e folk som ljuger vart de kommer ifrån och som du säger seljaci nisu oni sa sela , tänker precis som du vad gäller seljaci. För att göra det kort; Stör mig på lögner om vart man kommer ifrån vad gäller Bosnien sen som jag redan påpekat att alla helt plötsligt älskar Sarajevo mer än sin egna stad och nu ska bo där bara för att att ett dumt krig uppstod. Jag kommer iaf att att lära mina barn att Sarajevo e deras stad och det är den staden de ska hälsa på och ha något där i framtiden , oavsett vad som händer , oavsett om tex sandzaklije tar över , om ett nytt krig uppstår ja du fattar. Så nu har jag inget mer att diskutera. Måste även påpeka att jag älskar din blogg ! Ha det bäst. =)

2012-02-15 @ 22:46:17
Postat av: Lana

A: Menade självklart inte att ni flyttat dit, skrev lite otydligt: "Människor SOM ÄR* precis som du och din familj" :) Tror inte att det handlar om att älska en annan stad mer än sin egna, det handlar ofta om att ens egen stad inte kan erbjuda det man älskar med Bosnien längre, tyvärr. Och sedan måste du nog ha förståelse för dem som flyttat till Sarajevo som små och aldrig upplevt sin födelsestad som "sin" då de inte har några känslomässiga kopplingar till den utan de känner bara till Sarajevo som sitt. Varför inte tycka att det är kul att människor älskar din hemstad? Sedan tycker jag inte heller att man ska förneka var man är född, det är väl bara onödigt.

Tack så mycket! :)

2012-02-15 @ 23:21:10
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: Till A

Din lilla trångsynta människa :) Äger du/ni Sarajevo eller? Är du säker på att din släkt generationer långt tillbaka uppkom i just Sarajevo? Vem vet ni kanske egentligen, tillräckligt långt tillbaka är serber eller turkar, som INVANDRAT i Sarajevo?



När ens föräldrar flyttar till Sarajevo tex, och de får barn, ja då kan de faktiskt räknas som SARAJLIJE. Trött på er "riktiga" sarajlije som gnäller. Vad skulle NI ha gjort om er stad hade bombats sönder och sett ut som en spökstad men inga bra förutsättningar för ett bra liv? Jo, ni hade FLYTTAT!



Sen dessutom, du pratar ju svenska så VAD FAN GÖR DINA FÖRÄLDRAR I SVERIGE OCH BIDRAR TILL ATT UTROTA DE RIKTIGA SVENSKARNA?!



SARAJEVO ÄR ALLA BOSNIERS STAD!



p.i.n.s.a.m.

2012-02-18 @ 09:38:56
Postat av: anja

TACK för att någon sa till A, det var väl på tiden ställer fettttt jobbigaaaaaa frågor. Lana hur orkar du svara ens haha :P

2012-02-18 @ 14:21:32
Postat av: Anonym

Jag är så trött på denna DUBBELMORAL. Vad fan har sarajlije rätt för att bo i Sverige och förstöra det svenska landet, svenska kulturen osv osv osv



Jo, för vi flydde för att FÅ ETT BÄTTRE LIV. Jag personligen skulle aldrig tycka om att åka ner om det inte vore för UNDERBARA sarajevo...det kanske inte är som förr men saker och ting ändrades, det var ett krig osv osv osv kommer ens DU - A - ihåg hur det var förr? Jesi li stigla da skines pelene prije nego sto si dosla da "pokvaris" Svedsku? :)



2012-02-18 @ 14:38:47
Postat av: -

Varför har ni facebook om ni har seriöst förhållande? :) Bara intressant att veta.

2012-02-18 @ 15:28:48
Postat av: Nala

Hahaha den här sista frågan va den dummaste jag någonsin har läst!!

2012-02-18 @ 20:26:48
Postat av: Lana

anja: Jag vet inte, jag antar att jag genom att säga vad jag tycker och tänker vill ge någon ett annat perspektiv på saken, även om det ibland är helt i onödan..



-: Är facebook en dejtingsida för dig? Förstår absolut inte varför man skulle ta bort sin fb för att man har ett förhållande.

2012-02-18 @ 23:12:24
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: A

Det jag diskuterade med Lana , behöver inte ni bry er om. Ocigledno da ste ljubomorni pa takve komentare prosipate. Och du som säger att du inte hade åkt ner om det inte vore för Sarajevo , fan vad dum i huvudet du e. Människor lär er älska er egen stad , vart ni kommer från , lär er älska er själva. Kolla bara på mahala.blogg.se , hon e en stolt Dubicanka. Fler bosnier borde vara som henne och sluta med det där tramset om att älska en stad mer än sin egna , ljuga vart man kommer ifrån osv. Sta vam je ljudi ? Hur kan någon ens åka ner för en annan stad och inte sin egna , oavsett omständigheter. Jag har en nära vän från Banja Luka som åker ner dit varje år och tillbringar tiden där , oavsett om det finns mycket serber osv JUST FÖR ATT HON ÄLSKAR SIN STAD. Det finns även serber osv i Sarajevo i to koliko hocete i sta ja sad treba da napustim svoju kucu zbog njih jel ? Smijesni ste =) Och Sarajevo e alla Bosniers HUVUDSTAD , inte STAD. Lär er älska er själv mer , vart ni kommer ifrån , vart era föräldrar kommer ifrån osv osv så blir allt bättre. Tesko je za vas koji NISTE SARAJLIJE da znate kako je , dodjete na kratko i provodite se , festate ovo ono , ZNACI TO JE BUKVALNO SVE STO ZNATE O SARAJEVU I ONDA CE TE PAMETOVATI ? Postedite me gluposti molim vas. Det här e den sista kommentaren från mig. Vozdra

2012-02-19 @ 01:33:43
Postat av: Irma

Hahaha alltså jag måste bara påpeka att det fan inte är konstigt att det har varit krig och oroligheter i Balkan när nästan alla balkanci är sånna trångsynta, snåla och råa människor. Sorgligt att vi inte kan komma överens, dela med oss och respektera våra medmänniskor. Jag är sarajka och tycker att det inget annat än gynnar Sarajevo att så många människor vill ta del utav det, bidra till välfärden och njuta av dess skönhet! Klaga på kineserna som flyttar dit istället som för övrigt inte har någon koppling till Bosnien men dela för helvete med dig till dina systrar och bröder. Peace

2012-02-19 @ 13:28:39
Postat av: Anonym

SARAJEVO ÄR INTE DIN STAD MER ÄN MIN. Har du bott där mer än mig? Bryr mig inte ett piss om dina föräldrar.



Jag har INGA släktningar kvar i min hemstad DE MÖRDADES, de få som överlevde bor hos mig i Sverige, serber har tagit över vårat hus och vi har ingen rätt att få tillbaka det. Min pappa kmr från en stad, mamma en helt annan, jag föddes i en tredje, vi flyttade till Sarajevo när jag föddes bodde där 7 månader, sedan flydde vi till Sverige. Jag drar faktiskt hela den historien för varje person som frågar vart jag kmr ifrån MEN tack och lov vi har kvar vår lägenhet i Sarajevo och jag åker dit för att lära känna mitt ursprung, språk och umgås med vänner. SARAJEVO ÄR DET BÄSTA SOM FINNS! Handlar absolut inte om att jag skäms över vart jag kmr ifrån men jag älskar den staden mer bara.



Om din kompis skiter i serberna, skit du då i "bönderna" som nu flyttat dit, fastän det egentligen är du som är den största bonden :)



Hoppas de NYA sarajlijerna tar över staden ännu mer, de som bor där, förstör den ÄNNU mer, så att sådana äckliga människor som du aldrig mer vill komma tillbaka :)

2012-02-19 @ 14:17:11
Postat av: na

Låter som om du har en fetish för din stad fan. Ta det lugnt. Livet kretsar inte runt en stad. Du äger den dessutom inte. Bry dig inte så mycket om vart folk väljer att åka och vad de säger, mind your own business och lägg ner din energi på något mer produktivt. Livet handlar inte om stolthet utan om att samleva med sina medmänniskor vart i världen man än befinner sig, vilken stad man än flyttar till. Väx som människa.

2012-02-19 @ 14:49:32
Postat av: Emina

Hehe, smijesno... Moji roditelji nisu iz Sarajeva, ali su studirali, znaci da su zivjeli godinama u Sarajevu, imaju familiju u Sarajevu itd. Je li to znaci da oni ne mogu osjecati Sarajevo kao svoj grad?? De mi TI reci, molim te, A????



Ne mogu stvarno da shvatim da ti predstavljas Sarajevo kao grad samo za sarajlije.!!! To me i ljuti i zbunjuje. Interesuje me da li si ti prava sarajka kad tako nesto mozes govoriti???! Moj dojam sarajlija, znaci vecinom, da su to otvoreni i ljubazni ljudi, i zato se mi, dijaspora, vracamo u glavni grad Bosne, jer tamo je ostala ta mala neka kultura koju mi djeca nikada nismo dozivjeli, a koju ganjamo. Ne radi se o geografskoj pripadnosti u Bosni vise, jer ta ne postoji, radi se o ugodzaju, gdje se svijet najbolje osjeca u BIH -i to ti Boga mi ne odredjujes, A.. VOZDRA!!

2012-02-21 @ 16:58:10
Postat av: Lana

Emina: "i zato se mi, dijaspora, vracamo u glavni grad Bosne, jer tamo je ostala ta mala neka kultura koju mi djeca nikada nismo dozivjeli, a koju ganjamo. Ne radi se o geografskoj pripadnosti u Bosni vise, jer ta ne postoji, radi se o ugodzaju, gdje se svijet najbolje osjeca u BIH"



- Nisam mogla bolje reci. Nadam se da se vecina sarajlija raduju tome sto volimo grad i sto se fino osjecamo tamo.

2012-02-21 @ 17:13:45
URL: http://lanakarat.blogg.se/
Postat av: A

Meni je drago da je mnogima lijepo u Sarajevu zaista =) Znaci ne radi se o tome vec o tome kako mnogi lazu odakle dolaze i tako dalje , to je tako nisko i jezim se od takvih bosanaca i nije mi jasno kako neko moze voljeti tudji grad vise nego svoj :S Ne bitno sto je rat bio , bio je u cijeloj bivsoj Jugoslaviji. Mislim ako vole sebe , voljet ce i svoj grad. To mi zaista ne ide kroz glavu , ja nikada nebi mogla voljeti drugi grad vise nego Sarajevo odakle dolazim i sve. Zato ne zelim da pogresno neko shvati. Znaci druga stvar je kad se neko lijepo osjeca u Sarajevu a druga stvar je kad neko voli taj grad vise nego svoj , zar ne ? To je to sto smatram da je jako pogresno. Mislim da sam dovoljno objasnila sta mi nije jasno i o cemu bosanci grijese. Ovo je stvarno zadnji komentar od mene , samo sam htjela neke stvari objasniti. Peace

2012-02-21 @ 21:42:57
Postat av: A

I samo jos nesto. Mislim da se nas narod lahko predaje i ako se i dalje bude predavao tako lahko , onda ce stvarno biti jos veca katastrofa dole. Onda ce na primjer srbi zauvijek drzati RS ako nasi ne budu nesto uradili protiv toga. Jednostavno smatram da mi bosanci i hercegovci trebamo biti jaki i tako isto da mnogi sto stvarno zele da se vrate u svoj grad , oni koji mogu naravno da to trebaju i uciniti jer inace ce uvijek vladati onaj ko ne treba onu drzavu. Treba naseg naroda i po drugim gradovima a ne samo u Sarajevu jer znam dosta naroda sto su dosli tu u taj grad zbog tog sto smatraju da na primjer ima previse srba u njihovom gradu , a u stvari ih ima i u Sarajevu koliko hocete , eno prvo u mojoj mahali ima. Smatram jednostavno da je to glupo razmisljanje to da se svako povlaci zbog straha ili sta vec. Treba nesto uciniti protiv toga prije nego sto bude kasno , od one drzave mozda nece biti nista za 10 god ako nas narod bude tako razmisljao i povlacio se. Eto dosta.

2012-02-21 @ 22:03:29
Postat av: Anonym

Jag håller med dig i punkten att man inte ska skämmas vartifrån man kommer, absolut, men tycker du överdriver och tycker det inte handlar om det, egentligen. Det är lättare för dig att säga att "såklaaart man ska åka tillbaka och vara i staden fastän det finns serber kvar där man kan inte vara rädd". Ursäkta språket men kära vän det är ren BULLSHIT. Du har ingen erfarenhet, du vet inte. Kao prvo STO TVOJI nisu onda ostali u Sarajevo kad je bio rat? Sto nisu branili svoje drago Sarajevo?



Min pappa kommer från Srebrenica (ligger i RS),det är TYVÄRR som en SPÖKSTAD och den kryllar av serber med nationalistiska åsikter och jag är bara så RÄDD att vara i den staden det är sjukt. Jag åker endast på begravningarna den 11 juli för att hedra offren. Tills för först något år sedan NÄR de rensat området på minor kunde vi säkert börja åka till vår sommarstuga, där är jag inte så rädd och gillar nu att åka dit.



Det där med att det finns serber, såklart det finns, min uppfattningen är ändå att det finns mer kroater MEN ALLA de serber i min stad i Sverige hur många generationer de än bott i Sarajevo, kad odu dole na odmor de åker till BELGRAD och smatraju to kao svoj grad. Asså det har bara blivit så och man kan inte säga "det var ett krig whatever" DET förändrar så är det bara. När man är född och uppvuxen här du kan inte per automatik gilla något där nere. Du måste åka ner, besöka, lära känna och på så sätt börja älska.



Sto se tice Sarajevo, trebamo da budemo zahvalni SVIMA sto su ga branili kad je bio rat i onima sto su prezivjeli i sehidima (i naravno resterande BiH också)<3



Min farbror je citav rat branio Sarajevo, ranjen je bio, ali prezivio je; tycker om det är nån som har rätt att kalla Sarajevo sin stad så är det såna som han :) jer ipak ako oni nisu branili Sarajevo, pitanje da li bi bilo Bosne, a kamoli Sarajevo...

2012-02-22 @ 08:09:26
Postat av: maja

Så grymt sagt,håller med dig helt och hållet i den sista kommentaren som anonym skrev. Och du A förstår vad du menar,men du borde vara glad att så många gillar sarajevo för på så sätt växer staden..vilket är bara ett ++++++++++

2012-02-22 @ 23:26:22

Leave a comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback